Kā sakārtot Ķekavas novada ielas un ceļus

· Attīstība, Ceļi, Tautsaimniecība

Finansējums

Ķekavas novada prioritāte ir sākumskolas būvniecība, kurā tuvākos gadus tiks ieguldīti gandrīz visi budžetā pieejamie brīvie budžeta līdzekļi, tāpēc finansējumu ielu rekonstrukcijām no pašvaldības budžeta nebūs, bet to var iegūt no Eiropas Savienības Kohēzijas fondiem. ES sedz līdz 85% ielu būvniecības izmaksām, bet, piešķirot finansējumu no tranzītielu programmas Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta finansējuma apgūšanai, Latvijas valsts prioritāte ir ceļi un ielas, kas apkalpo tranzīta plūsmu. Ķekavas pašvaldības rīcībā nav brīvo līdzekļu – divi vai trīs miljoni, bet Eiropas Savienības finansējums tiek atmaksāts tikai pēc būvprojekta nodošanas ekspluatācijā, iesniedzot būvprojekta dokumentāciju, tāpēc bez valsts kases aizdevuma pašvaldība nespēs realizēt projektus. Valsts kases kredītam ir zemas procenta likmes, kuras ilgtermiņā daļēji dzēš inflācija.

 

Atbilstoši kritērijiem, kuriem iela atbilst tranzītielai un finansējuma saņemšanai (Latvijas Republikas likumam par autoceļiem, Ministru kabineta noteikumi Nr.173 un Ministru kabineta noteikumi Nr.743), iespējams sakārtot šādus Ķekavas novadā esošus tranzīta maršrutus:

1)      Izbūvēt apgaismotu veloceliņu ar lietus ūdens kanalizāciju autoceļa V2 posmā no Bauskas ielas (A7) līdz Ziedonim divu kilometru garumā. Pašvaldība izstrādā projektu, kuru iesniedz ES fondu apguvei. VAS „Latvijas valsts ceļi” nodod pašvaldībai bezmaksas lietošanā un apsaimniekošanā piecus gadus veloceliņam nepieciešamo zemi. Pēc veloceliņa izbūves veloceliņš pāriet pašvaldības īpašumā.

Kopējās būvniecības izmaksas ir pusmiljons latu. Pašvaldības līdzfinansējums būs ne lielāks par 75 000 latu.

2)      Izbūvēt asfaltētu brauktuvi ar veloceliņu un daļēji slēgtu ūdens novadi autoceļa V2 posmā Ziedonis – Pļavniekkalna iela 1.5 kilometru garumā. Šī autoceļa rekonstrukcija uzlabos dzīves apstākļus iedzīvotājiem, kuri dzīvo ceļa tuvumā. Vasarās iedzīvotāju mājas pārklāj putekļu mākoņi no garām braucošajiem transporta līdzekļiem. Nepieciešams izbūvēt jaunas autobusu pieturvietas, lai būtu iespēja pagarināt 12. autobusa maršrutu. Segas pastiprināšanu veikt posmam no Pļavniekkalna ielas līdz Bauskas ielai (A7) 800 metru garumā. Ar Satiksmes ministriju tiek panākta vienošanās, ja tā nodod autoceļu V2 pašvaldībai bezmaksas lietošanā un apsaimniekošanā, kas pašvaldībai nozīmē papildus ceļu uzturēšanas izmaksas, tad Satiksmes ministrija virza V2 rekonstrukciju tranzītielu programmai, piešķirot valsts kases aizdevumam. Pašvaldība izstrādā projektu, kuru iesniedz ES fondu apguvei. Jāpiemin, ka valsts ir ieinteresēta nodot pašvaldības īpašumā ceļus, lai uzturēšanas izmaksas būtu uz pašvaldības pleciem.

Kopējās būvniecības izmaksām, kas varētu svārstīties no 3 – 4 miljoniem latu atkarībā no pārbūvējamo komunikāciju daudzuma – apgaismojuma, lietus ūdens kanalizācijas, elektrotīklu pārbūves utt., pašvaldības līdzfinansējums būs ne lielāks par 450 000 – 600 000 latu.

3)      Līdzīgi, izmantojot Eiropas Savienības fondus, iespējams rekonstruēt Gaismas ielu 1.1 kilometra garumā.

Kopējās būvniecības izmaksas līdz diviem miljoniem latu, no kurām pusi izmaksu veido iepriekšminēto komunikāciju izbūve un pārbūve. Pašvaldības līdzfinansējums būtu ne lielāks par 150 000 – 300 000 latu.

Aptuveni viena kilometra izcenojums pieņemts pēc autora ceļu projektēšanas pieredzes, sastādot tāmes.

Reāli nākamā pašvaldības sasaukuma laikā iespējams būs realizēt vienu no augstāk minētajiem projektiem. Ierobežotā finansējuma dēļ būs iespējams veikt nelielas ielas rekonstrukcijas. Viena no prioritātēm ir Pļavniekkalna iela. Pļavniekkalna ielai nav iespējams veikt pilnu segas rekonstrukciju ar komunikāciju un veloceliņa izbūvi. Lētākā iespēja ir veikt segas pastiprināšanu. 1.8 kilometru garais ielas posms izmaksātu vismaz 360 000 latu, reciklējot esošo asfaltu un ieklājot divas jaunas asfalta kārtas. Ja veiktu pilnu rekonstrukciju, būtu nepieciešami 2 – 3  miljoni latu. Asfaltējot ciematu ielas, priekšroku jādod ielām, kurās divvirzienu ceļam ar ātrumu ierobežojumu dzīvojamām zonām var piemērot minimālo asfalta brauktuves platumu 5,5 metrus.

 

NA VL!-TB/LNNK Ķekavas nodaļas biedrs

ceļu būvinženieris

Pēteris Bahurs

Izsaki savas domas par šo

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: